Warsztat, serwis samochodowy/naprawa samochodów - Pruszków, Brwinów, Otrębusy, Milanówek, Grodzisk Mazowiecki.

 






Układy zawieszenia
- amortyzacja pojazdu 

(wahacze, sworznie, amortyzatory, sprężyny)

 

Układ zawieszenia jest jednym z najbardziej  złożonych układów w samochodzie pod względem ilości elementów uzależnionych od siebie. Aby zawieszenie spełniało swoją funkcje wszystkie elementy muszą być sprawne i wykonane z materiałów  zgodnych ze specyfikacją producenta.

 

Ogromną rolę w układzie zawieszenia spełnia również amortyzacja pojazdu. Podstawową funkcją amortyzatora jest utrzymanie kontaktu koła z podłożem. Nie sprawny amortyzator powoduje nie tłumienie drgań z zawieszenia i sprężyn oraz nierówności podłoża co powoduje odrywanie się koła od nawierzchni. Odrywanie koła od nawierzchni powoduje chwilową  utratę trakcji samochodu, czyli utratę przyczepności i kontroli nad samochodem. Jak i również powoduje to nadmierne kołysanie i przechyły pojazdu na ostrych łukach czy zakrętach, co powoduje przenoszenie środka ciężkości auta i tak zwane efekty podsterowności i nadsterowności auta (poślizgi nie kontrolowane), które tworzą efekt wynoszenia, przesunięcia z toru jazdy samochodu na nierównościach i łukach. Ostre reakcje kierownicą, bądź hamulcem wprawiają auto jeszcze bardziej w kołysanie i przechyły co powoduje nie kontrolowane odciążanie kół i utratę przez nie przyczepności, czyli bardzo łatwo auto wprowadza się w poślizg i nie reaguje tak jak powinno na podejmowanie działania kierowcy.






Zawieszenie można podzielć na:

- zawieszenia przednie

- zawieszenia tylne

Między nimi widać znaczne różnice w budowie.

 

Najczęściej spotykanymi rodzajami zawieszenia przedniego są zawieszenie typu McPerson lub zawieszenie wielowahaczowe. Zawieszenia te bardzo różnią się konstrukcją, każde z nich ma swoje wady i zalety.

 

Zawieszenie typu McPerson

Zaletami tego typu jest przede wszystkim zmniejszona liczba przegubów-połączeń  zintegrowanie  resorowania i prowadzenie koła w jednym elemencie. Zaletą go zawieszenia przede wszystkim są niewielkie koszty naprawy.

Natomiast wadami tego sytemu jest, większe przenoszenie drgań, wyższa wrażliwość na krzywe koła lub źle wyważone, gorsze resorowanie niż w zawieszeniu wielowahaczowym.



Zawieszenie wielowahaczowe

Zaletami tego typu zawieszenia jest, niewielka podatność na odkształcanie się, co wpływa pozytywnie na precyzyjniejsze prowadzenie kół na nierównościach jak i w przechyłach, skuteczniejsze przeciwdziałanie tak zwanemu nurkowaniu przodu samochodu.


Natomiast największą wadą tegoż systemu są wysokie koszty napraw, bardzo duży wpływ jednego niesprawnego elementu na resztę elementów zawieszenia.

 



Najczęściej spotykane zawieszenia tylne to:

- zawieszenie sztywne resorowane, zwane inaczej zależnym,

- zawieszenie półzależne,

- zawieszenie niezależne.

Również jak zawieszenia przednie bardzo różnią się od siebie konstrukcją jak i właściwościami resorowania i trakcyjnymi pojazdu.

Zawieszeni sztywne resorowanie.

Jest to rodzaj zawieszenia spotykany najczęściej w starego typu samochodach. Główną zaletą tego typu zawieszenia jest jego prostota, tania produkcja i tanie naprawy, brak zmian rozstawu kół i zbieżności oraz pochylania kół, bardzo dobra efektywność w ruchu prostoliniowym co zmniejsza znacznie zużycie opon, nie zmienia sił bocznych przenoszone prze opony.


Wadami natomiast są wzajemne oddziaływania na siebie stron, zabiera dużą ilość miejsca.




 

Zawieszenie półzależne

Jest to zawieszenie najczęściej stosowane w samochodach osobowych. Główną zaletą tego rodzaju zawieszenia jest jego popularność stosowania, prostota konstrukcji, naprawy i montażu., niewielkie zmiany rozstawu kół, zbieżności i kątów pochylenia.

Natomiast wadami takiej konstrukcji są wzajemne oddziaływanie na siebie kół, występują duże naprężenia i obciążenia belki i jej mocowań, odkształcanie podczas działania sił bocznych oraz duża tendencja do nadsterowności.


 

 

Zawieszeni niezależne

Zawieszenie tego rodzaju składa się głównie z wahaczy wzdłużnych, stosowane jest głównie w samochodach z wyższych segmentów


 

Do naprawy układów zawieszeń stosujemy materiały renomowanych producentów między innymi:


Promocja